Videosarja Haltin valloituksesta 2019

31.12.2019

Heinäkuussa 2019 toteutin elämäni viidettä kertaa järjestämieni opetettujen vaellusten kärkituotteen, Haltin valloituksen. Apunani oli eräopasopiskelija Timo ja retkikuntaan kuului 8 asiakasta sekä koira. Vaellus sujui loistavissa keliolosuhteissa ja 100% osallistujista saavutti Suomen korkeimman kohdan sekä Haltin huipun.

KOHTI HALTIA NORJAN ERÄMAAN KAUTTA | Päivä 1

7 päivän ja 100 kilometrin mittainen erämaavaelluksemme kohti Suomen kattoa starttasi Norjasta. Ensimmäisenä päivänä nousimme upean kirkkaassa kelissä Didnujokivartta ja leiriydyimme teltoilla Didnujärven rantaan.

TUNTURIYLÄNKÖJEN VOIMAROHTO | Päivä 1 EXTRA

Ekstrajaksossa on ensimmäisen vaelluspäivän iltana Didnujärven telttaleirissä pitämäni lyhyt esitelmä Ruusujuuresta. Tällä voimayrtillä on tuhansien vuosien kiehtova historia. Lue lisää ruusujuuresta videon alle linkitetystä blogista.

Lue lisää ruusujuuresta: Näin valmistat ruusujuuresta omaa voimarohtoa

URTASLAAKSON POROT | Päivä 2

Toisena päivänä kuljimme Norjasta Suomeen ja Urtaslaakson pohjaa pitkin telttaleiriin Riimmajärven rantaan. Yöllä muiden jo nukkuessa kävin kalassa ja yhtäkkiä ympärilläni oli noin 300 saamelaiselle Juuso-suvulle kuuluvaa poroa, jotka tuntuivat ilmestyneen kuin tyhjästä.

GOVDDOSGÁISI-TUNTURIN YLI | Päivä 3

Kolmantena päivänä kiipesimme Govddosgáisin, Suomen neljänneksi korkeimman tunturin kupeesta sen toiselle puolelle ja leiriydyimme teltoilla Pitsusjärven pohjoispäätyyn.

KUINKA HALTI VALLOITTI MEIDÄT | Päivä 4

Neljäntenä päivänä se vihdoinkin tapahtui - siis se varsinainen valloitus. Tosin "valloittaminen" on väärä sana jos sillä on tarkoitus kuvata vaeltajan mielenlaatua. Moni "valloittaja" on menettänyt valloitusretkellään henkensä. Tuntureita ei valloiteta. Tunturit joko päästävät luokseen tai käännyttävät pois. Tällä kertaa Halti valloitti meidät - meidän sydämemme - päästäen koko retkikuntamme käymään huipulla suotuisissa keliolosuhteissa.

RIDNITŠOHKKA - SUOMEN KORKEIN HUIPPU | Päivä 5

Viidennen päivän matka oli lyhyt, Haltin tuvalta Pitsusjärven tuvalle. Osa meistä lähti haastamaan itseään Ridnitšohkkan huiputuksella, joka on itseasiassa Suomen korkein huippu. Suomen korkein kohta nimittäin ei ole huipulla vaan rinteessä Haltilla.

KÖNGÄS, LAAKSO, JOKI & VAARA | Päivä 6

Kuudentena päivänä ohitimme mahtavan 17 metriä putoavan Pihtsuskönkään. Normaalia vähäisempi vesimäärä sai sen näyttämään hieman aneemiselta, mutta vaikuttava näky se oli siitä huolimatta. Sitten laskeuduimme kauniiseen Meekon laaksoon, ylitimme kirkasvetisen Bierfejohkan ja nousimme karua ja autiota laaksoa pitkin Kuonjarjoen tuvalle. Matkan varrella osa meistä kävi kiipeämässä päätähuimaavan jyrkälle Saivaaralle.

21 KILOMETRIÄ SIVISTYKSEEN | Päivä 7

Seitsemäntenä päivänä edessämme oli vielä tuskalliset 21 km, mikä varmasti tuntui vaelluksen päätteeksi jokaisen jaloissa. Urakkaamme ei helpottanut tieto siitä, että päivä tulisi olemaan poikkeuksellisen lämmin. Riittävästä nesteytyksestä ja säännöllisistä lepotauoista oli syytä pitää kiinni alusta saakka. Vaellus ei ole pelkkää nautintoa, mutta näin jälkeenpäin voimme ilolla muistella noita upeita maisemia ja sitä että kaikki onnistuimme käymään Haltilla. Tunturin huiputusta ei näet lasketa onnistuneeksi siitä että on päässyt huipulle, vaan siitä että on päässyt huipulta takaisin alas.

Kysy ja keskustele vaelluksesta facebookissa

Vinkkejä vaelluksesta Käsivarren ympäristön kohteissa ja reiteillä voit kysyä ja löytää Käsivarren vaeltajat -ryhmässä. Tervetuloa mukaan!

Sähköpostilistallani saat säännöllisesti hyödyllisiä vaellusvinkkejä

Sähköpostilistallani on hyvä meininki! En lähetä pelkkiä mainoksia, vaan enimmäkseen hyötysisältöä. Jos et saa viestejä pitkään aikaan, tarkasta roskapostikansiosi (varsinkin jos olet Hotmail- tai Gmail käyttäjä). Viesteihini saa vastata ja minä vastaan sinulle takaisin. Voit erota listalta milloin haluat.