Videosarja Haltin talvivalloituksesta 2019

01.07.2019

Vuoden 2019 Haltin talvivalloitus oli laatuaan ensimmäinen järjestämämme opastettu hiihtovaellus Käsivarren erämaahan. Ikimuistoisesta reissustamme syntyi videosarja, joka todella on katsomisen arvoinen jokaiselle joka haaveilee reissusta samalle alueelle.

HIIHTOVAELLUS KOHTI HALTIA ALKAA | Päivä 1

Haltin talvivalloituksen ensimmäisenä päivänä hiihdimme Kilpisjärveltä Saarijärvelle upeassa auringonpaisteessa. Paistoimme pitsaa kamiinan päällä ja herkuttelimme sirkoilla.

VAPAALASKUA ERÄMAAN TUNTURISSA | Päivä 2

Haltin talvivalloituksen toisena päivänä hiihdimme Saarijärveltä Kuonjarjoelle kirkkaassa ja tyynessä kelissä. Illalla kiipesimme hurjimpien kanssa Kalkkinibballe ja vapaalaskimme alas.

LUMINEN PIHTSUSKÖNGÄS DRONELLA KUVATTUNA | Päivä 3

Haltin talvivalloituksen kolmantena päivänä hiihdimme Kuonjarjoelta Pitsusjärvelle omaa reittiä, kaukana merkatusta talviurasta. Matkalla kävimme katsomassa Pitsusköngästä sen upeassa lumisessa asussa ja näimme myös kaksi piekanaa kaartelemassa sen yllä.

LUMIMYRSKY KÄSIVARREN ERÄMAASSA | Päivä 4

Lumimyrsky esti meitä etenemästä minnekään Haltin talvivalloituksen neljäntenä päivänä. Suunnitelmissamme oli kiivetä Haltille, mutta olimme koko päivän jumissa Pitsusjärven tuvassa. Aika kului ruokaa laittaessa, korttia pelatessa ja pitkiä päiväunia nukkuessa.

VAPAALASKIEN ALAS SUOMEN KORKEIMMALTA PAIKALTA | Päivä 5

Haltin talvivalloituksen viidentenä päivänä pääsimme vihdoinkin kiipeämään Haltille. Maisemat olivat kirkkaassa kelissä näkemisen arvoiset. Loppupäivästä hiihdimme Meekolle. Laakso näytti kaukaa niin pahoin sulaneelta, että sen läpäisy hiihtäen vaikutti mahdottomalta. Pääsimme kuitenkin perille helppokulkuista reittiä, eikä ahkiotakaan tarvinnut kantaa kuin ainoastaan tuvan pihassa. Päivän kruunasi sauna, jonka ystävälliset tullimiehet tarjosivat meille.

KASVIHUONEILMA TUNTURISSA | Päivä 6

Haltin talvivalloituksen kuudentena päivänä hiihdimme Meekolta Saarijärvelle. Ilma oli kuin kasvihuoneessa, lämmin, tyyni ja kostea. Matkan varrella vietimme siestaa Kuonjarjoen tuvassa. Illan kruunasi upea auringonlasku ja horisontissa siintävä Saana.

VIIMEISET KILOMETRIT TAKAISIN SIVISTYKSEEN | Päivä 7

Haltin talvivalloituksen seitsemäntenä päivänä hiihdimme Saarijärveltä Kilpisjärvelle entistäkin lämpimämmässä kelissä. Tämä oli vaelluksellamme ensimmäinen kerta, kun hiihtouralla virtasi sulamispurot. Monot eivät kuitenkaan kastuneet :)

Kysy ja keskustele hiihtovaelluksesta facebookissa

Vinkkejä hiihtovaelluksesta Käsivarren ympäristön kohteissa ja reiteillä voit kysyä ja löytää Käsivarren vaeltajat -ryhmässä. Tervetuloa mukaan!

Sähköpostilistallani saat säännöllisesti hyödyllisiä vaellusvinkkejä

Sähköpostilistallani on hyvä meininki! En lähetä pelkkiä mainoksia, vaan enimmäkseen hyötysisältöä. Jos et saa viestejä pitkään aikaan, tarkasta roskapostikansiosi (varsinkin jos olet Hotmail- tai Gmail käyttäjä). Viesteihini saa vastata ja minä vastaan sinulle takaisin. Voit erota listalta milloin haluat.